کد خبر : 292
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اکتبر 2018 - 10:09

نگین استان،

چرام،سرزمین زیبایی‌های هزار و یک ‌شب

شهرستان چرام با جاذبه‌های بکر و دیدنی و آب و هوای کوهستانی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

چرام آنلاین:

شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از شمال شرقی به شهرستان بویراحمد، از جنوب به شهرستان‌های گچساران و باشت و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود.

شهرستان چرام با جاذبه‌های بکر و دیدنی و آب و هوای کوهستانی آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است. چرام را می‌توان به دلیل تعدد مناطق گردشگری سرزمین زیبایی‌های هزار و یک ‌شب نامید.

این شهرستان دارای آب و هوایی متفاوت در شمال و جنوب است که این تفاوت با حرکت از شمال این شهرستان به جنوب آن کاملاً مشخص است.

در اطراف این شهرستان چرام بقاع متبرکه امامزادگان زیادی از جمله بی بی رشیده(س) در سه کیلومتری شهر چرام، امیر ولی(ع) در یک کیلومتر شهر چرام، امامزاده شاه حمزه در ۳۵ کیلومتری چرام و پنج کیلومتری شهر سرفاریاب و امامزاده علی در۷۰ کیلومتری چرام و در بخش سرفاریاب واقع شده که هر ساله زائرین و گردشگران از این بقاع متبرکه بازدید بعمل می آورند.

در سردسیر ترین منطقه شهرستان چرام به فاصله ۷۰ کیلومتری به طبیعت زیبا و دل انگیز طسوج می رسیم که بین کوههای چاستخوار و ساورز واقع شده ،این منطقه دارای جاذبه های گردشگری ،تاریخی و مذهبی از جمله :آبشار الوان – چهل چشمه – باغ هشت- ازگونک – سرکرته –روستای تاریخی طسوج – امامزاده گلبهار (ع) و …می باشد در این منطقه باغات زیبای سیب ،گردو و درختان کهنسال همراه با زندگی عشایری کوچ نشینی که به آن زیبایی دوچندانی بخشیده وجود دارد.

در جاده ارتباطی شهرستان چرام و بخش سرفاریاب روستاهای زیبای تاریخی و گردشگر پذیر از جمله القچین سفلی، روستای تمبی، تنگه زیبای پیرزال روستا تاریخی دلی یاسیر، امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده محمود(ع) واقع شده که دارای قناتها و آثار تاریخی بجای مانده از دوران کهن می باشد که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند و بدلیل کوههای پوشیده از درختان بلوط ،بنه و دشتهای زیبا، حاصلخیر و سرسبز کشاورزی اطراف آن هرساله گردشگران زیادی از این منطقه دیدن می‌کنند.

در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان چرام و ۵ کیلومتری شهر سرفاریاب تنگه ای زیبا با چشم اندازهای طبیعی و درختان پر پشت چنار و بلوط قرار دارد و دارای طبیعت بکر ،باغستانهای انگور و سیب منظره ای زیبا را به نمایش گذاشته و چشمه های سرد و گوارایش که از ذوب شدن برفهای کوه پهن و چاستخوار سرچشمه می گیرد و بدلیل ایجاد اردوگاه رفاهی و تفریحی توسط سازمان میراث فرهنگی باعث شده گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

در جنوب شرق شهرستان چرام به فاصله چهار کیلومتری از آن روستاهای تاریخی بلدان، شیخ حسین و موگرم واقع شده که بدلیل چشمه سارهای فراوان و طبیعت سرسبز و دشتهای حاصلخیر و سرسبز و قرار گرفتن در دامنه کوه سیاه و وجود آثار تاریخی بجا مانده از روزگاران کهن و مردمی میهمان نواز، محلی زیبا و چشم نواز را برای حضور گردشگران در این روستاها بوجود آورده است.

در شرق شهرستان چرام و به فاصله ۶ کیلومتری آن منطقه تاریخی-مذهبی و گردشگری ارند واقع شده این منطقه زیبا جاذبه های گردشگری فراوان، آثار تاریخی به جای مانده از دوران بسیار کهن و امامزادگان و … را داراست که به دلیل وجود اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعت زیبا و کوههای سرسبزش هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از این منطقه دیدن می کنند.

در شرق شهرستان چرام و در فاصله ۱۲ کیلومتری آن منطقه ای تاریخی-گردشگری با طبیعتی بکر و دلنواز واقع شده که چشمه های ان از ذوب شدن برف های کوه “چاستخوار” سرچشمه می گیرد و چشمه های زیبا و سرد و گواری “آب بید” و “آب چندار” را بوجود آورده و به دلیل داشتن تاریخی کهن و درختان پر پشت بلوط و چنار و زیتون و دشتهای سرسبز و مردمان خونگرم و مهمان نوازش هرساله محل و مامن گردشگران زیادی از نقاط مختلف است.

در جاده ارتباطی چرام –باشت روستاها، مناطق زیبای تاریخی و گردشگری بسیاری از جمله باغ بلقیس، چشمه سیاه، روستای “فشیان”، روستای “بناری”، توگبری و خیمند واقع شده این روستاها دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان و دشت های حاصل خیز و سرسبز و کوههای سر به فلک کشیده و پُرپشت و باغات فراوان و درختان بلوط وبنه و…است و به دلیل داشتن بافت عشایری و بکر هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را در دل خود جای می دهد.

تو گبری جای خیلی دوری نیست در فاصله ۲۰کیلومتری جنوب شرق شهرستان چرام چند پاره روستای نزدیک به هم قرار دارند که به آن توگبری گفته می شود این منطقه زیبا در دامنه کوههای “کرک” و “کمبوس” واقع شده و دارای جاذبه های گردشگری فراوان و طبیعتی بکر با مردمانی مهربان و ساده زیست و بافتی عشایری، کوچنده و آثاری به جای مانده از تاریخ بسیار کهن است و هرساله تعداد زیادی از مهمانان و گردشگران نوروزی را به این منطقه زیبا می کشاند.

در سه کیلومتری شهر چرام باغ چشمه بلقیس قرار دارد باغی کم نظیر که صدای پای آب و نغمه دلنشین پرندگان گوناگون وجلوه گری درختان متعدد وجویبارهای زیبا هر گردشگری را به میهمانی سایه سار بنیوهای عطر اگین خود وسروهای قد بر افراشته اش فرا میخواند جویبارهای طراحی شده وسایه سار درختان وسکوهای نشستن آن ائینه ای از شمال در جنوب خلق کرده و چرام را به نگین سبزی در جنوب کشور تبدیل کرده است.

قلعه تاریخی چرام در شمال غرب و مشرف بر تپه ای ۱۲متری وگرد واقع شده که از همه طرف بر شهر چرام احاطه دارد در پایین قلعه حمامی زیبا با معماری زیبای اسلامی ایرانی بنا شده که زیبای خاصی و کم نظیری دارد. وارد قلعه که می شوید بنای زیبای اسلامی ایرانی آن چشمانت را می نوازد و بربام آن که میشوی طبیعت زیبا واطراف آن با زمین های حاصلخیزکشاورزی و کوههای سرسبز اطراف آن چشم وروح را می نوازد و انسان را به یاد قدرت خدای زیبایی ها می کشاند وباعث شده هر ساله تعداد زیادی از آن دیدن نمایند.

از چشمه زیبای بلقیس و آب زلال چشمه سیاه که بگذریم وارد روستای فشیان و بعد وارد روستای “تل بابونه” می شویم نرسیده به آن قلعه ای زیبا چشمها را به خود خیره میکند ،قلعه ای زیبا با معماری زیبای اسلامی که بر بام آن وارد می شوید طبیعت زیبا زمینهای حاصلخیز کشاورزی کوهها و تپه های سر سبز آسیاب ها ورودخانه وجود دارد که باعث شده هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.