کد خبر : 1488
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 مارس 2019 - 14:28

نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور در دهدشت برگزار شد+تصاویر

نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور با حضور چهره های ملی، مشاهیر و جمع کثیری از مردم  در محل کاروانسرای تاریخی دهدشت برگزار شد.

پایگاه خبری چرام آنلاین:

نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور با حضور چهره های ملی، مشاهیر و جمع کثیری از مردم  در محل کاروانسرای تاریخی دهدشت برگزار شد.

به گزارش چرام آنلاین،دبیر همایش شب بلادشاپور با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی شب بلادشاپور گفت:معرفی منطقه ی بلادشاپور به عنوان منطقه ی توریستی و بوم گردی به سرمایه گذارن داخلی و خارجی و  تلاش برای برای ثبت در فهرست یونسکو از اهداف اصلی این همایش بود.


سید فرزاد نجات نیا با بیان اینکه ۷۰ اثر تاریخی در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارند افزود: بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای ثبت جهانی را دارد.
وی تصریح کرد: ثبت جهانی بلادشاپور نقش مهمی در رونق گردشگری، بوم گردی و توسعه اقتصادی شهرستان کهگیلویه دارد.
نجات نیا افزود: بلادشاپور به عنوان مرکزیت قلمرو جنوب غربی کشور نقش مهمی در توسعه آژانس‌های توریسم خارجی در استان را دارد.
وی عنوان کرد: شب بلادشاپور چهاردهمین همایش از سوی انجمن هم‌اندیشی فرهیختگان است که برگزار شد.
با حضور مدیرعامل ایرانسل و مدیرکل پست کهگیلویه و بویراحمد تمبر ملی بلاد شاپور نیز رونمایی شد.
شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه است.

دانشی،برزین و توفیقیان از پژوهشگران کهگیلویه نیز در سخنانی از لزوم ثبت این اثر و معرفی بیشتر ان تاکید کردند.

مدیرکل پست استان نیز از رونمایی تمبر اختصاصی این همایش خبرداد و گفت:ظرفیت های استان بویژه کهگیلویه باید شناسانده شود.

مدیرعامل ایرانسل نیز در این همایش گفت:اشتغالزایی در کسب و کار اینترنتی عدد کمی نیست و ما باید ضمن ایجاد زمینه استقبال جوانان بدان رسمیت ببخشیم.

عباسی ارند ادامه داد:شرکت ایرانسل از ثبت جهانی بافت تاریخی بلادشاپور و معرفی ان حمایت می کند.

بیژن عباسی ارند افزود:شرکت ایرانسل همچنین از شغل های نوین و اشتغالزایی جوانان کهگیلویه در زمینه های گوناگون حمایت خواهد کرد.

وی از تلاش های سیدفرزادنجات نیا در معرفی ظرفیت های کهگیلویه قدردانی کرد.

در پایان این همایش به تعدادی از جوانان پژوهشگر هدایای نفیسی اهدا شد.

از نکات قابل توجه در این همایش نوشتن یادگاری بر تمبر اختصاصی همایش بود که سیدفرزاد نجات نیا با نوشتن جمله اینده روشن است توجه را به خود جلب نمود.

حضور مدیرعامل ایرانسل که از فرزندان چرام است و همچنین ارتباط خوب سید فرزادنجات نیا می تواند ارزوی مردم کهگیلویه رادرثبت جهانی این اثر براورده نماید.

شهر تاریخی بلاد شاپور در ضلع جنوبی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
معماری شهر تاریخی دهدشت از دوران پررونق صفوی الهام گرفته شده و به دلیل هوای گرمسیری و مطبوع در این منطقه، ظرفیت مناسبی برای میزبانی گردشگران از کشورهای خارجی و سایر استانهای کشور دارد.
گچ بری ها، طاق و قوس زیبای بناهای این شهر تاریخی ، نمایی زیبا و جذاب برای حضور گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی به تصویر کشیده است.
وجود مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها، بازار و گورستان در بافت تاریخی دهدشت ، هر گردشگری را مجذوب این میراث گرانبها می کند.
وجود امامزاده جابر، امامزاده ابراهیم، امامزاده بی بی عصمت، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده پیر غازی (جعفر)، امامزاده سه دختران و قدمگاه خضر نبی نشان از علاقه وافر مردمان این دیار به اهل بیت عصمت و طهارت است.
بلادشاپور شهری مذهبی و تجاری در گذشته بوده که این در آمیختگی هنر و مذهب شاهکارهای شگفت انگیزی را برای حضور پرشور گردشگران خلق می کند.
وجود چهار گرمابه در بافت تاریخی دهدشت گواه بر پایبندی و اعتقاد خاص مردم این دیار به بهداشت است که هنوز این گرمابه ها مانند گذشته محیطی آرام و دلپذیر را برای گردشگران مجسم می کند.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از دوران صفویه وجود دارد که دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.