کد خبر : 5788
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 نوامبر 2021 - 13:20

قدمت تاریخ چرام به قلم حاج احمدحسین پورکارشناس تاریخ ودبیر آموزش وپرورش چرام

چرام انلاین: سلام بر خوانندگان ومخاطبان گرامی بخصوص علاقمندان به تاریخ؛ چرام قدمتی دارد به پهنای گستردگی وسعتش وقدمت آن بر می گردد به گستردگی تاریخ؛ در ادامه معرفی شهر چرام این بار لازم دانستم که به معرفی وتاریخ کلانتران وخوانین شهرم بپردازم و شمه ای از چگونگی ورود آنها و خاستگاه اولیه آنها رابه

چرام انلاین:

سلام بر خوانندگان ومخاطبان گرامی بخصوص علاقمندان به تاریخ؛ چرام قدمتی دارد به پهنای گستردگی وسعتش وقدمت آن بر می گردد به گستردگی تاریخ؛ در ادامه معرفی شهر چرام این بار لازم دانستم که به معرفی وتاریخ کلانتران وخوانین شهرم بپردازم و شمه ای از چگونگی ورود آنها و خاستگاه اولیه آنها رابه اطلاع شما خوانندگان گرامیم برسانم.

امیدوارم که مورد قبول شما قرار گیرد وبا نظرات وایده های خود من را برای ادامه راه کمک نماید، چراکه همه ما نیازمند همراهی وهمکاری همدیگر هستیم؛ در مورد ریشه وتبار وخا ستگاه کلانتران چرام روایات متعددی ذکر شده وچکیده همه این روایات یک نقطه مشترک دارد وان هم این است که دراواسط دوره صفویه (صفویان) شخصی بنام ملا باقر یا باقر بگ لر از یکی از مناطق بختیاری ظاهرآ لنجان از طایفه ای بنام جان ملقی یا برای معامله ویا دوره گردی به منطقه (تیرمان) یا تیرمون که امروزه دیلگان یا دیلگون نامیده می شود آمد ودر این منطقه سکونت اختیار کرد ونامبرده فردی کم سواد بوده ولی دنیا دیده وباتجربه وبسیار سیاستمدار در این زمان خانهای چرام ولوداب بویر احمد قایدهای ۱۴تا بوده که بسیار قدرتمند بودند ومنطقه تحت نفوذ آنها گسترده بوده وهمیشه با خوانین بویراحمد وکلانتران آنها در جنگ وستیز بوده اند وهمیشه یا بدلیل اینکه زیر بار ستم ومالیات دولت صفوی نروند با نیروهای دولتی درگیر بوده اند در حالی که کاید های چهارده تا سرگرم جنگ وجدل با عمال و دولتی ها بودند ملا باقر چون به اختلاف کایید ها و دولتی ها واقف شد باسیاست وکیاست به خاندان کلانتری بویر احمد نزدیک شد چند دختر ازآنها را به پسران خود تزویج کرد ودختران خود را به پسران کلانتران بویراحمد تزویج نمود وبه این ترتیب برای خود در ایل وکهگیلووبویر احمد جایگاهی بدست آورد؛ کاییدهای ۱۴تابرای اینکه بتوانند در مقابل دولتی ها چریکهای دولتی مقاومت کنند به جمع آوری نیرو می پرداختند وبرای این کار از فرزندان ملا باقر یاری وکمک خواستند این در حالی بود که کاییدهای ۱۴تا از نفوذ وقدرت ملاباقر وفرزندان آن که حالا به یک قدرت تبدیل شده بودند در وحشت بودند وانها را بعنوان یک رقیب برای خود قلمداد می کردند. وکاییدها به فکر سرکوب ونابودی آنها افتادند چرا که کلانتران بویراحمد حامی وپشتیبان ملاباقر وفرزندان بودند چرا که حالا آنها قوم وتویش سببی بودند(ازدواج)؛ بافرارسیدن فصل بهار وکوچ ایلات. طایفه ازگرمسیر به سردسیر خانهای بویر (دهدشت فعلی) به تیرمون یا دیلگون آمدند وفرزندان ملاباقر به همراه پدر درهمسایگی آنها سکونت می کردند ودر یک چمنزار بنام(مرغ زن مست کن) یا مرغزار تیرمان) چادر وبهون (سیاه چادر) برافراشتند وهروز جوانان ایلها وطوایف به بازی محلی (چوگو وشمشیرزنی برپشت گاو دونیم کردن گاو مشغول بودند) به قول مورخین روزی کاییدهای چهارده تا مسابقه ای برگزار کردند ولی طبق نقشه می خواستند ملاباقر وپسرانش را نابود کنند ولی به قول مورخین وروایات سینه به سینه یکی از برادران کاییدهای چهارده تا که مادرش از بقیه جدا بوده وهمیشه دنبال انتقام از دیگر برادران بوده قضیه ونقشه را برملا کرد وملاباقر وپسرانش را اطلاع داد؛ به قولی بازی ضربه زدن بوسیله شمشیر بر گاو دست وپا بسته و دونیم کردن آن شروع شد ابتدا آغاز بازی رابه فرزندان ملاباقر پیشنهاد دادند ولی آنها نپذیرفتند؛ کاییدهای ضربه اول را زدند ولی هیچ اثری نداشت ودر ضربه بعدی یکی از فرزندان ملاباقر ضربه شمشیر را زدوگاو را دونیم کرد گوشت گاو سهم آنها شد وبه این دلیل ودلایل دیگر که قبلا ذکر کردم کاییدها خواستند که کار ملاباقر وفرزندان را یک سره کنند ولی غافل از اینکه ملاباقر که همانطوری که قبلا ذکر نمودم فردی دوراندیش وسیاس بود دوروز جلوتر از این جریان عمال حکومتی رادر دهدشت اطلاع داده بودوباکمک قوای دولتی وچریکهای داخلی کاییدها چهاردتا (قایدهای) رابعد از یک زد وخورد کوتاه وجنگ وگریز دستگیر وبعدا اعدام ویا تبعید نمودند. وبه این ترتیب واین گونه کلانتری چرام رابدست آوردند وباتوجه به طولانی شدن مطلب واین که شما خواننده گرامی باذوق وعلاقه ادامه مطالب رادر بخش های بعدی مطالعه نمایید این بخش را به پایان می رسانم امیدوارم که این مطالب هرچند ناقص مورد توجه شما خواننده گرامی قرار گیرد ومنتظر نظرات وانتقادات شما عزیزان هستم؛. تاریخ معلم انسانهاست؛ ارادتمند شما حاج احمد حسین پور کارشناس تاریخ ودبیر آموزش وپرورش چرام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ندا جمعه , 26 نوامبر 2021 - 9:51

سلام
تاریخ ما را با این تیره های جدید بک و وبغ که واژه های اوستایی است پیوند نزن به امیران دوره ی ساسانی برمیگردد ربطی به صفویان ندارد