کد خبر : 4070
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اکتبر 2020 - 23:30

کهگیلویه و بویراحمد

سد آبریز اقتصادی‌ترین طرح‌ آبی در کشور

امیدواریم با معماری اجرایی و طراحی مدلی که برای منابع مالی این سد در دست داریم و با همکاری بانک‌ها بتوانیم بحث تامین مالی این سد را برطرف کنیم

به گزارش خبرنگار   چرام انلاین  معاون وزیر نیرو در بازدید از عملیات اجرایی سد آبریز گفت: مطالعات زمین شناسی سد آبریز انجام شده است و امیدواریم مطالعات زیست محیطی این سد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

بهروز مرادی با بیان اینکه امیدواریم با معماری اجرایی و طراحی مدلی که برای منابع مالی این سد در دست داریم و با همکاری بانک‌ها بتوانیم بحث تامین مالی این سد را برطرف کنیم، افزود: با اخذ مجوزات زیست محیطی عملیات اجرایی این سد آغاز می‌شود و همچنین این طرح ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، تامین آب شرب وصنعت را در برخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هنوز مبلغ برآوردی طرح مشخص نیست عنوان کرد: با توجه به مشارکت بخش عمومی، خصوصی و بتوانیم از منابع مالی بانک‌ها و بخش عمومی استفاده کنیم، مشخص خواهد شد هزینه‌های طرح را چقدر بخش خصوصی و دولت پوشش می‌دهد.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: یکی از راه‌های برون رفت کهگیلویه بزرگ و کشاورزی این حوزه احداث سد آبریز است که می‌تواند کمک بزرگی به این منطقه کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موحد افزود: در پی تقاضایی که برای سفر به حوزه انتخابیه داشتم همچنین همکاری و مساعدت مجموعه وزارت نیرو این سفر انجام گرفت.
موحد ادامه داد: امیدوارم شاهد اجرایی شدن عملیات ساخت این سد در آینده نزدیک باشیم.

وی با بیان اینکه ساخت سد آبریز برای نجات مردم حوزه انتخابیه در کنار جاده دهدشت به پاتاوه و برای برون رفت این حوزه است، افزود: این سد درمرحله کارشناسی است و کار‌های اولیه انجام گرفته است و انشاالله با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه تا پایان سال جاری این طرح اجرایی می‌شود.
حجت الاسلام موحد افزود: مجموعه وزارت نیرو و امور آب با همدلی و هم گرایی برای آغاز عملیات اجرایی این سد همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت.
مجری طرح‌های انتقال آب شرکت ملی آب نیز گفت: این سد به صورت مجتمع اجرا می‌شود که مشتکل از سد، سامانه انتقال، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

محمد کهریزی با بیان اینکه این سد یکی از اقتصادی‌ترین طرح‌های آب در کشور است افزود: ارتفاع سد ۱۵۰ متر، طول تاج ۳۷۰متر، حجم دریاچه ۱۵۰ میلیون مترمکعب و سد بتنی غلطکی rss است.
وی گفت: این سد شامل ۲۰ کیلومتر خط انتقال و یک نیروگاه ۳۰ مگاواتی در میان راه بر روی سامانه انتقال است و انتهای مسیر انتقال دشت‌های دهدشت و چرام که حدود ۲۲ هزار هتکار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کهریزی بیان کرد: مهمترین مشخصه این سد حداقل خسارت است که حدود ۲۰۰ هکتار زمین و اراضی در دریاچه سد قرار می‌گیرد که باید تعیین تکلیف شوند.
مجری طرح‌های انتقال آب شرکت ملی آب اضافه کرد: ۱۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب کشاورزی است، ۱۵میلیون متر مکعب تخصیص آب شرب شهر‌های دهدشت و چرام است.

وی گفت: یکی از امتیازهای مهم این طرح شرایط گردشگری این مجموعه است که در کنار جاده پاتاوه دهدشت قرار گرفته است و ان شاءالله زودتر بتوانیم مطالعات این طرح رو به پایان برسانیم تا زودتر به مرحله اجرا برسد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.